Triggerpoints

• sportbessures
  • overbelasting spieren

Voor wie?
Iedereen die gemotiveerd is zelf zijn klachten te lijf te gaan, hierbij ondersteund door de therapeut. Van Klacht naar Kracht!

Wat zijn triggerpoints?

Een triggerpoint is een verkramping een een (klein) deel van een spier. Triggerpoints ontstaan door een ongeval, blessure of overbelasting van spieren. Ook kan men triggerpoints ontwikkelen door spanning, een hoge ademhaling of een verkeerde houding.

Actieve triggerpoints zorgen vaak voor pijn of andere ongemakken die veelal niet liggen op de plaats van de verkramping.

Voorbeelden zijn (spannings)hoofdpijn uit de nek en schouders of RSI/CANS
(Complaints of the Arm, Neck and/ or Shoulder).

Hoe?

In een uitgebreide intake worden de spieren die betrokken kunnen zijn bij de pijnklacht gelokaliseerd.
Daarbij wordt uitgebreid ingegaan op de soort pijn, uitstralingsgebied, de eventuele beperkingen in de beweging enz.
De therapie bestaat uit het masseren van het triggerpoint volgens een bepaalde techniek, waardoor de spanning weggaat en de bloeddoorstroming wordt gestimuleerd.

De cliënt leert daarna hoe hij/zij op eenvoudige wijze zelf de spierspanning kan verminderen en uiteindelijk kan laten verdwijnen.

Bij de behandeling kan als extra Medical Tape ingezet worden.
Deze tape zorgt voor een lift van de huid, waardoor de afvalstoffen beter afgevoerd worden en de bloedcirculatie verbeterd.

De triggerpoint-massage wordt altijd in combinatie met Shiatsu gegeven,omdat beide behandelingen elkaar zeer goed aanvullen.

Voor meer informatie zie ook: www.triggerpointboek.nl/

Massagehulpmiddelen

a. Theracane®
Dit hulpmiddel geeft u de mogelijkheid elke spier goed te bereiken.
De Theracane® kost €50. U kunt hem ook huren voor € 3,50 per week. De eerste week kunt u de Theracane® gratis uit proberen. U krijgt in de Shiatsu-praktijk instructie voor het masseren met de Theracane®. Bij de aanschaf zit een uitgebreide gebruiksaanwijzing. Zie ook: http://www.theracane.nl/.

b. Vierpoot
De vierpoot is prettig om te gebruiken bij spieren die wat dieper onder de huid liggen. De vierpoot heeft knobbels in verschillende maten, zodat de juiste druk kan worden gegeven. De vierpoot kost €11,00.

c. Massagebal
Met deze bal kunt u, door gebruik te maken van het lichaamsgewicht, veel spieren effectief behandelen.
Elke nieuwe cliënt die triggerpoint-therapie krijgt, ontvangt gratis een massage bal.